Veri Tabanı Yönetim Sistemleri

29 Mayıs 2021 Cumartesi

Veri Tabanı Yönetim Sistemleri arasındaki en önemli ayrımlardan biri ilişkisel Veri Tabanı Yönetim Sistemleri olup olmamalarıdır. İlişkisel bir Veri Tabanı Yönetim Sistemi mi yoksa ilişkisel olmayan bir Veri Tabanı Yönetim Sistemi mi kullanmaya karar verebilmek için bu iki çeşit Veri Tabanı Yönetim Sistemi’nin ayrıntılarını bilmek gerekmektedir.

İlişkisel model (relational model), günümüzde en yaygın bir biçimde kullanılan modeldir. İlişkisel model, varlıklar arasındaki bağlantının içerdiği değerlere göre sağlanması esasına dayanır ve varlıklar arasında oluşan karmaşık ilişkileri basite indirgemek amacıyla geliştirilmiştir. Bu yaklaşımda, Veri Tabanı Yönetim Sistemi’ndeki tüm ilişkiler tablolar biçiminde tanımlanmaktadır. Ticari Veri Tabanı Yönetim Sistemleri’nin hemen hemen tümünde bu model kullanılmaktadır.

İlişkisel Veri Tabanı Yönetim Sistemi içinde yer alan her tablo belirtilen özelliklere sahip olmalıdır.

-Tablolar sütunlardan (kolonlardan) oluşur.

-Her bir sütunun ayrı bir adı vardır.

-Her bir sütun, aynı niteliğin tanımladığı aynı etki alanının (domain) belirlediği değerleri içerir.

-Her bir satır birbirinden farklıdır.

-Sütunların sırası önemsizdir.

-Satırların sırası önemsizdir.

İlişkisel olmayan (Not Only SQL – Sadece SQL Değil – NoSQL) Veri Tabanı Yönetim Sistemi kavramı; ilk olarak 1998 yılında öne sürülmüş ve ilişkisel Veri Tabanı Yönetim Sistemleri’ne alternatif bir çözüm olarak ortaya çıkmış bir kavramdır. İlişkisel olmayan Veri Tabanı Yönetim Sistemleri yatay olarak ölçeklendirilen bir veri depolama sistemi olarak ifade edilebilir.

NoSQL Veri Tabanı Yönetim Sistemleri, belirli veri modelleri için özel olarak tasarlanmıştır ve modern uygulamalar oluşturmaya yönelik esnek şemalara sahiptir. NoSQL Veri Tabanı Yönetim Sistemleri uygun ölçekte geliştirme kolaylığı, işlevselliği ve performansıyla geniş çaplı olarak kabul görmüştür. Dünya'da NoSQL örneklerine bakıldığında pek çok alanda kullanıldığı görülmektedir çünkü ilişkisel Veri Tabanı Yönetim Sistemleri’ne ilişkin problemlerden biri olan ölçek sorununa, diğer çözümlerin içinde en iyi cevap vereni NoSQL’dir. Günlük işlem hacimleri terabaytlar ve üzerinde olan Twitter ve Facebook gibi birçok firma, çok büyük verilerin depolanması ve yazılmasında ilişkisel Veri Tabanı Yönetim Sistemleri’nin eksik kaldığı hususlarda, yatay ölçekleme yapan dağıtık NoSQL çözümleri geliştirilmiştir.


Share/Bookmark

0 comments :