Kredi Kartlarında Genişletilmiş Üç Taraflı Ödeme Yapısı

7 Mayıs 2017 Pazar

Üç Taraflı Yapı’da kartı çıkaran kuruluşlar, üye iş yerlerine, müşteri tarafından yapılan harcama tutarlarını ödeme garantisi verip riski üstlenirler. Kart müşterisi, kart kabul sözleşmesi yapan tüm iş yerlerinde kartını kullanabilir. Üç taraflı yapıda, ticari faaliyet gösteren işletmeler üyelik sözleşmesi imzalar.

Başka bir tarafın daha yapıya dahil olmasıyla, yerini genişletilmiş üç taraflı yapıya bırakmıştır. Dördüncü ve beşinci taraflarında eklenmesi ile bu şekilde oluşan yapıya litaratürde Genişletilmiş Üç Taraflı Yapı denilmektedir. Fakat işleyişde bu yapıya Genişletilmiş Beş Taraflı Yapı da denilebilir.

Beş taraflı bir yapıda taraf olan kişi ve kurumlar : 

1- Servis providerlar (Visa, MC, JCB, CUP, TROY, Amex v.b.)

2- Acquirer bankalar (Kart kabülü yapan bankalar)

3- Merchant (Üye işyerleri)

4- Cardholder (Kart sahibi müşteriler)

5- Issuer bankalar (Kartı çıkaran bankalar)

Aşağıda örnek Visa tarafında 5 taraflı Acquirer ve Issuer işleyişi görülebilir.

Bu Sistemde İşleyiş:

- A bankası, Visa, MasterCard v.b. kart dağıtıcı firma ile lisans sözleşmesi imzalar ve kredi kartı çıkartma yetkisi alır,

- A bankası, kredi kartı almak isteyen bay/bayan müşterisi ile kart sözleşmesi imzalar,

- Bankalar (A ve B), kart sistemine üye olmak isteyen iş yerleri sözleşme imzalayıp ve POS terminali talep ederler,

- A bankası, kart müşterisine kredi kartını teslim eder,

- Bay/bayan müşteri, kredi kartı müşterisi Hepsiburada’dan saat satın alır,

- Bay A bu alışverişin ödemesini A bankasından aldığı kredi kartı ile yapacağını iletir,

- B bankasına bağlı POS’dan şifre girer ve BKM aracılığı banka tarafından işleme onay verilir,

- Onay verilecek tutar, iş yerinin hesabına, banka yönlendirmesiyle alacak olarak kaydedilir.

- Harcama tutarları, B bankası üzerinden Takas Merkezi’ne bildirilir,

- Harcama tutarı BKM Takas Merkezi tarafından kart müştersinin bankasına (A bankası) bildirir,

- A Bankası BKM Takas Merkezi’ne ödeme yapar,

- Takas merkezi harcama tutarını üye iş yeri bankasına (B bankasına) ödeme yapar,

- Kartı çıkaran A bankası, müşteriye ekstre dönemi sonunda ektre gönderir,

- Müşteri (Bay/Bayan A) ekstre tutarının bakiyesini son ödeme tarihine kadar A bankasına ödeme yapar,

- Ödenmemiş tutar için bankanın 1 ay öncesinde belirlediği faiz oranı baz alınarak faiz uygulanmaya başlanır.


Share/Bookmark

0 comments :