TROY Hakkında...

3 Nisan 2016 Pazar

Türkiye’de lisansı olan ve başka ülkelerde de kullanılabilen kredi kartı yoktur. Türkiye’deki bankalar,dünyada geçerliliği olan ve lisansı başka ülkelerdeki kuruluşlara ait sistemleri kullanan kredi kartlarını piyasaya sunmaktadırlar. Bankalar, uluslararası kredi kartı ağ işleticisi kuruluşlar ile sözleşmeler düzenleyerek bu kuruluşların lisansına sahip kredi kartlarını çıkartmaktadırlar. Tüm dünya’da kabul gören ve yaygın ağ yapısına sahip altı büyük ve önemli kartlı ödeme sistemi vardır. Bunlar; Visa, Mastercard,Amerikan Express,Dinners Club,JCB ve China Union Pay’dir. Türkiye’de kullanılan kartların yaklaşık yüzde 57’si Visa, yüzde 42’si Mastercard ve yüzde 1’i ise American Express’dir.

Türkiye’deki bankalar da, BKM çatısı altında güçlerini birleştirerek Türkiye’nin ilk ve tek ulusal ödeme yöntemi olacak TROY’u 1 Nisan 2016’da kullanıma açtılar. Bu tarihten sonra Türk bankaları TROY logolu kartlar çıkartabilecekler.

Buraya kadar herşey çok güzel, ama TROY ile ilgili kafalara takılan bazı sorular var.

Genel olarak yapılan yorumlardan anladığım, TROY ismi pek rağbet görmedi gibi. TROY’un ismi : Türkiye: TR, Ödeme: O, Yöntemi: Y  harflerinden oluşan kısaltmayla oluşturulmuş. Aynı zamanda İngilizce’de Truva anlamına geliyor. Marka ismi oluşturulurken, hem her harfin temsil ettiği bir anlam olması hem de genel olarak yurtdışında Türkiye’yi çağıştıran bir ad olması için fazla zorlama yapılmış gibi duruyor.

Türkiye’de 58 milyon kredi kartı ve 106 milyon banka kartı var. Türkiye kart olarak doyuma ulaştı zaten iki yıldır kart sayısındaki artış nerdeyse durma noktasına geldi. Özellikle 106 milyon banka kartı çok yanıltıcı bir rakam. Kredi kartına mevduat hesabı bağlanabildiği için, aynı bankadan hem kredi kartı hem de banka kartı kullanılması artık gereksiz. Banka kartlarının çoğu pasif durumda, banka kartlarının alışverişte kullanılma oranları da bunu doğruluyor. Bu durumda bankalar Troy logolu kartları kime verecek ya da kim Troy logolu kart isteyecek ?

İlk aşamada sadece yurtiçinde kullanılabilecek, yine kart ücreti alınacak ama bankaların daha düşük tutar belirlemesi Bekleniyor. Troy logolu kartların talep edilmesi için bir farklılığı ortaya koyması gerekir. Sadece Türk markası vurgusu ya da bunun üzerine kurulacak bir strateji ile bir yere gelinmesi zor. Türk bankaları hatta bankacılık sistemi dünya üzerinde her zaman söz sahibi ve takdir görüyor. Ancak iç piyasada aynı saygınlığa sahip değil. Bankaların tüketiciler neslinde algısı her geçen gün kötüleşiyor.

Troy için oluşturulacak mevzuat da önemli. Mastercard ve Visa’nın kullandığı mevzuatı alıp türkçeye çevirerek, sadece Türkiye’de kullanılan istisnai kurallar içine eklenerek mi bir mevzuat oluşturulacak yoksa tamamen sıfırdan Türkiye’nin gerçeklerine ve ihtiyaçlarına göre yeni bir mevzuat mı oluşturulacak? Bu da Troy için belirleyici olacak.

BKM Genel Müdürü Soner Canko, TROY’un hedefini Türkiye’nin en büyük üç ödeme yönteminden birisi olmak olarak açıklamış. Zaten Amerikan Express’in Türkiye’de payı yüzde 1’in bile altında. Bu nedenle Mastercard ve Visa’dan sonra Troy’un Türkiye’nin en büyük üçüncü ödeme yöntemi olması gerçekçi ve potansiyeli göz önüne alındığında ulaşılması zor olmayan bir hedef olarak gözüküyor.


Share/Bookmark

0 comments :