Kart Dolandırıcılığı (Fraud) Nedir?

8 Şubat 2015 Pazar

Kredi kartı işlem cirolarının milyon hatta milyar TL’lere yaklaştığı günümüzde ödeme sistemlerinde, kart sistemlerinde güvenliğin her geçen gün önemi artırıyor.

BKM verilerine göre MO/TO işlemleri hariç internetten yapılan kartlı ödeme tutarları şöyle:

-2012 yılı 1. çeyreği sonunda 5.78 milyar TL

-2013 yılı 1. çeyreği sonunda 7.99 milyar TL (% 38.2  artış)

-2014 yılı 1. çeyreği sonunda ise 10.04 milyar TL (% 25.7 artış) – 1 Şubat’ta yayına giren BDDK taksit kısıtlamasından ötürü büyümede düşüş yaşandı.

Kart sahteciliğini (Fraud) önlemeden önce ne olduğunu bilmemiz gerekir. Buna göre güvenliğinizi artırabilir, kendinizi eğitebilirsiniz. Fırsat bulabilirsem kart sahteciliğinde nasıl “fake / aldatma” yapıldığı ile ilgili ayrı bir yazı da yazacağım.

Fraud (Sahtecilik) Nedir?

Türkçe’de sahtecilik anlamına gelmektedir. E-ticaret veya sanal ödeme sistemlerinde çalıntı kredi kartı kullanarak veya kredi kartı bilgilerinin kopyalanarak kullanımı suretiyle yapılan online ödeme ve alışverişleri ifade eder.

Ülkemizde ve dünyamızda birçok fraud türü bulunmaktadır. Bunları fiziki kart sahteciliği (CP-Card Present Fraud) ve sanal ortamda gerçekleştirilen sanal kart sahteciliği (CNP-Card Not Present Fraud) sahtecilikler diye ayırabiliriz.

Fraud, basit anlamıyla hırsızlıktır. Evimizi nasıl hırsızlara karşı korumak için önlemler alıyorsak, firmanızı da sanal dolandırıcılara karşı korumamız gerekir.

Fraud Kontol Yöntemleri

Fraud (sahtetecilik) oranlarınızı bazı basit yöntemler uygulayarak azaltabilirsiniz.

Mutlaka monitoring ve iyi bir fraud analizi yapan ekibiniz olması gerekmektedir. Büyük ölçekli e-ticaret işletmelerinin hepsinde bu birim bulunmaktadır. Bu birime sahip olmayan işletmeler de profesyonel olarak destek almaktadırlar. Şu an birçok firmada sahtecilik önleme araçları (fraud prevention tool) satın alarak bu hizmetten faydalanıyor.

Motoring ekibiniz veya sahtecilik önleme araçlarınız olmasa da kendi önlemlerinizi alabilirsiniz.  Örneğin;

-Ödeme sırasında ad / soyad, son kullanma tarihi ve güvenlik Kodu (CVV/CVC2) kontrolü yapılmalıdır.

-3D secure ödeme almak ve bu yönteme teşvik çok önemlidir. Bazı siteler sadece 3D secure ödeme alarak fraud riskini minimize etmişlerdir. Fakat sepet dönüşüm oranlarında  büyük düşüşler ve ciro kaybı ile karşı karşıya kalmışlardır. Bu nedenle bu dengeyi çok iyi tutturmak gerekmektedir.

-Ödeme yapıldıktan sonra telefon ile teyit alınmalıdır. Ufak bir görüşme fraud riskini %98’e kadar indirecektir. Bu görüşmelerin sıklığı tabi ki işlem hacminize ve risk aralığınıza göre değişecektir.

-Kredi kartı BIN kontrolü yapabilirsiniz. Bu şekilde hangi bankaya ait oldugunu Sanal POS içerisinden kontrol edebilirsiniz.

-Anlaşmalı olarak kullandığınız sanal poslarda, bankanız belirli tutarların üzerindeki ödemeler için risk kontrolü yapmaktadır. Genelde 2.000 TL üzeri işlemlerde risk kontrolü talep edebilirsiniz. Bu talep için mutlaka anlaşmalı olduğunuz bankanın kartı üzerinden yapılan ödeme (on-us) işlemi olmalıdır.

-Kart numarası yada son kullanma tarihi ile ilgili birden fazla yapılan hatalı girişlerde risk alarmı üreterek işlemleri kontrol edebilirsiniz.


Share/Bookmark

0 comments :